Tabung saya

Friday, December 10, 2010

Laksa

assalamualaikum.......... dan salam satu malaysia wahhhh......................
hari neh aku nk ceriakan hidup dengan nak bercerita pasal makan dah lama aku tak cerita pasal makanan so ak nk cerita pasai laksa pulak.. sebenarnya laksa neh adalah makan wajib aku bila balek bercuti... tapi kali neh mak aku macam malas nk buat sebab sebelum aku balek sungai petani dia dah buat laksa.... so tiba tiba hari neh aku bangun pagi ja terus p kat dapoq .... sebenarnya keluaq ja bilik aku tu terus nampak dapoq... hahaha aku nampak pelbagai bekas di para haaa masak apa pulak mak aku neh .. tgk tgk ada ikan banyak pulak tu .... " Mak .. banyak ikan neh mak nak buat laksa ka?" mak aku menjawab " haa buat laksa la.. tadi pagi mak p beli ikan dengan adik ang tu" sebelum mak aku meneruskan ayat yang seterusnya elok lah sekiranya aku berundur dan mandi hee heee ....... sarapan pown hari neh aku tak lalu nk makan tau semuanya sebab laksa neh haahh sebenarnya nasik lemak tu tak sedap ha haa haa ..... kuih mueh adik aku dh perebeh neh la akibatnya bangun lambat yea adik adik ....

ok dah habeh dah mukadimahnya .... aku nk masuk isi penting pulak neh... kali neh aku nk tunjuk cara aku makan laksa.. haa kalu hangpa nk try boleh la try sedap ooo ...

mai sini aku tunjuk kat hangpa... apa yg membuatkan laksa bertambah sedap.......
neh laksa... beli dalam pek pastu rendam dalam ayaq panas .. jangan rendam lama sangat nanti lembek tak sedap... kalu nk buat sendiri pown boleh laksa neh ... tapi tak pandai la pulak hahah 

ok ini kuah dia .. pelbagai jenis ikan boleh digunakan untuk membuat kuah ini .. antaranya ikan temenung aka ikan kembong.. untuk maklumat lanjut sila berjumpa dengan mak aku yea hee 
ak paling suka laksa kuah lemak .. kalu yang tu kuah dia mcm kaler kuning2 cikit ..mmg sedap tak tau nk habaq la mcm na ... tp mak aku tak suka .. so laksa neh pown aku bantai hahah sedap gak weehh 

ini adalah penambah seri laksa.. kalau tgk laksa tu tak menarik haa tambahla benda benda neh.. ak selalu letak bawang, timun ngan  telok ja ... cabai tu kadang kadang ar .. hee 


ok... inilah hasilnya jika semua bahan bahan  diatas digabungkan.... haaaa kalu nk bagi best lagi kena la tambah keropok ikan ... mcm kt bawh neh 

haaa neh la keropok ikan ... gerong pastu mkn dengan laksa sedapp.... 

selalunya orang akan letak mcm neh... tapi kalu mkn mcm neh feel dia tak dak .. nanti nk mkn laksa sangkot sat nk suap laksa sat nk suap keropok .. jadi kena la buat mcm neh.... 


keronyok-keronyok kan (dengan kata laen bagi sapa sapa yang tak berapa nk paham hancurkan keropok itu menjadi kepingan kepingan kecil)  keropok tu bagi kecik mengunakan tangan kanan yea.. jgn guna tangan kiri pulak.. haa nanti baru la heaven nk makan hahahah ... 


lepas dah keronyokkan ... letak la toyu (bagi sapa sapa yang tak tau toyu tu apa ianya adalah kicap yea) hee hee gunalah kicap cap kipas udang ... hee heee kicap tu ja ada kt umh aku neh haha 

lepas tu mari kita gaulkan keropok tadi dengan laksa... pastikan telok tidak hancuq time kita dok gaul tu na







ok lah mari kita lihat ... apa kata tetamu yang hadir untuk merasa.. 
neh la tetamunya .. hahaha kali neh ang jadi magsa aku .. aku rasa ang patot bangga masok blog aku neh walaupown tak seglam mana tapi ang patot rasa bangga... hahah 
tetamu neh sedak asik khusuk dok makan neh... hahah 

apa yang anda rasa.. sedap kan heeeeeeeeeee :) 

2 comments:

  1. huaaa sangat menjilat jari ye..bila la dapat rasa agaknya..huh lapa sudah!!

    ReplyDelete
  2. hhaa ... tu la mai sp tak habaq kt ak.. nanti mai habaq kita p mkn kt mana mana .. tak pown ak suruh mak aku buat laen haha

    ReplyDelete